← Blog
4/12/2025

Budowa pierwszej niekomercyjnej stacji tankowania wodoru w Polsce dla MZK Wejherowo

4 grudnia 2025 roku w Wejherowie oficjalnie rozpoczęła się budowa pierwszej niekomercyjnej stacji tankowania autobusów wodorowych w Polsce. Rockfin, jako generalny wykonawca, realizuje projekt w formule „zaprojektuj i wybuduj", wykorzystując autorską technologię HyVentive.

4 grudnia 2025 r. oficjalnie rozpoczęła się budowa stacji tankowania autobusów wodorowych dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Wejherowie. To pierwsza w Polsce niepubliczna stacja tego typu, która powstaje w oparciu o autorską technologię HyVentive firmy Rockfin. Inwestycja zostanie zrealizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”, a Rockfin pełni w niej rolę generalnego wykonawcy, dostawcy oraz integratora technologii.

Kluczowe parametry i funkcjonalność stacji

Stacja zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej MZK Wejherowo i będzie służyć do tankowania autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen. W pierwszym etapie umożliwi tankowanie 6 autobusów dziennie, przy czym tankowanie pojedynczego pojazdu zajmie do 20 minut. Konstrukcja instalacji została przewidziana tak, aby w przyszłości zwiększyć dzienną liczbę tankowanych pojazdów do 12.

Proces tankowania odbywać się będzie przy nominalnym ciśnieniu wodoru 350–420 bar, zależnie od temperatury paliwa. Cała instalacja została zaprojektowana na ciśnienie robocze 600 bar. Wodór będzie dostarczany na stację w zbiornikach ciśnieniowych na naczepie typu trailer.

Zaawansowana infrastruktura technologiczna

Stacja tankowania wodoru powstaje jako kompletny, zintegrowany system, na który złoży się m.in.:

  • system odbioru wodoru sprężonego z butlowozu, tzw trailera,
  • panel zaworowy sterujący przepływami wodoru, w całości projektowany i montowany w Rockfin,
  • sprężarka wodoru do 550 bar, wyposażona w tłoki sprężające napędzane olejem hydraulicznym,
  • stacjonarne wiązki butlowe (500 bar), umożliwiające zatankowanie do dwóch autobusów bez konieczności uruchamiania sprężarki,
  • dystrybutor tankowania z dwoma złączami oraz przepływową chłodnicą wodoru,
  • system sterowania elektro-pneumatycznego,
  • rozbudowane systemy bezpieczeństwa i ppoż., w tym detekcja wodoru, wykrywanie płomienia, instalacja odgromowa oraz system zrzutu wodoru,
  • dodatkowe podsystemy zapewniające bezpieczną i wydajną pracę całej instalacji.

Kompleksowa rola Rockfin

Rockfin odpowiada za dostawę wszystkich urządzeń technologicznych oraz ich integrację w jeden spójny, w pełni funkcjonalny system.

Obejmuje to:

  • dobór urządzeń,
  • opracowanie schematów funkcjonalnych,
  • stworzenie algorytmów sterowania,
  • projekt systemów bezpieczeństwa,
  • pełną integrację mechaniczną i automatyczną.

Istotną częścią projektu jest także realizacja robót budowlanych, obejmujących m.in. fundamenty, drogi dojazdowe, instalacje sanitarne, elektryczne i oświetleniowe.